Monday, December 19, 2011

Saya terima nikahnya...

Salam...

Alhamdulillah masih bernafas pada hari ini. Masih diberikan peluang untuk menebus dosa-dosa yang ada.

Alhamdulillah masih ada yang sayang. Masih punya kekuatan untuk berada di jalanNya.

Bismillahirahmanirrahim...Dengan nama Allah yang Pengasih, Maha Penyayang 

Okay...tajuk post nak kontroversi kan?

Hmmm...sebenarnya, dah lama rasa nak tulis tapi rasa segan pulak. Iyalah...kalau kaum Adam yang menulis tentang ini mungkinlah tidak ada peliknya. Tapi bila kaum Hawa yang membuka cerita terasa segan pulak. Tapi pabila terfikir sejenak, teringat pula kata akhwat (saudara Islam wanita) di sini yang kita juga perlu berikhtiar untuk mencari; bukannya duduk sahaja menunggu diri dipinang. Kerana Khajidah R.A pun meminang Rasulullah s.a.w. Okay. Mungkin ada yang akan berkata, siapalah kita untuk disamakan dengan Khadijah R.A? Hmmmm....pada saya, bukan hendak disamakan tapi tidaklah salah mengambil contoh (terutamanya contoh yang terbaik) untuk dijadikan pedoman dalam hidup.

Hmmm...Umur saya sekarang 23 dan tahun depan 24. Mungkin pada sesetengah orang, saya ni (mungkin) dikira masih muda. Tapi pada saya, saya ni berasa sudah sangat tua. Terutamanya apabila dikelilingi oleh orang-orang muda di sekeliling saya. Iyalah, akhwat lain muda-muda di sini; semuanya sebaya adik saya sendiri walaupun satu batch dengan saya. Dan saya pulak...hmmm...iyalah. Alhamdulillah Allah swt berikan peluang untuk datang ke oversea untuk belajar walaupun kalau nak dikira bila berada di Malaysia mungkin sudah hampir bergraduasi. Tapi saya pula di sini, masih menimba ilmu; masih ada baki 2 tahun untuk tamat belajar. Bukan nak menyalahkan sesiapa. Tidak, cuma menyatakan yang benar sahaja.

Kenapa ya tetiba saya ingin menulis tentang subjek ini? Sebenarnya dah lama ada perasaan ini cuma iyalah, macam tidak perlu diuar-uarkan secara berleleuasa di merata tempat.

Antara sebab-sebabnya:

1. Mungkin juga kerana keadaan sekarang di mana tidak mempunyai orang lain untuk meluahkan perasaan (semua dah balik ke Malaysia untuk cuti musim panas) yang menyebabkan saya menjadi agak sensitif dan berjiwa halus sekarang. 

2. Dan mungkin juga kerana video ini yang menyebabkan naluri saya semakin tersentuh. (sila lihat video di bawah):


3. Umur saya?

4. Along dan Angah yang kedua-duanya menanti cahaya-mata baru? haha...mungkin bukan contoh terbaik tapi saya sukakan budak kecil terutamanya bayi jadi terfikir "Bila ya giliran saya?"

Sebenarnya takut juga menulis post ini sebab entahlah...malu agaknya dan takut juga kalau ada keluarga saya yang membaca post ini dan memberitahu mak. [To my family, please don't tell mak okay? Please...]

Sebabnya mak kata, belajar dulu, baru kahwin. Mungkin kata mak ada benarnya dan saya juga ingin membuat mak gembira tapi tipulah kalau saya kata saya tak mahu kahwin...sekarang. Tapi beberapa bulan lepas, bila Skype dengan mak, mak terkejut bila saya kata umur saya dah 23 tahun. Response dia adalah "Awat hang tua sangat?" hahahaha....adess. Mak oh mak. Dah terlupa agaknya berapa umur anak-anak sebab ramai sangat yang nak diingat.

Dan topik ini sudahpun diutarakan kepada mak berkali-kali (walaupun dalam nada gurauan) hinggakan di suatu ketika mak berkata "Awat? Nak kahwin sangat ka?". Jawapan saya? Mestilah tergelak manja sahaja. Berani nak kata ya? haha. Saya juga sudah berikhtiar meminta mak dan abah mencarikan jodoh untuk saya kerana saya tidak mahu calon saya (walaupun tak ada calon sekarang) tidak diterima oleh mak dan abah. Saya mahukan keduanya gembira dengan bakal suami saya. Jadi jalan yang terbaik? Minta keduanya carikan. Namun pendapat saya ditolak mak dan abah bulat-bulat. Yeap. Mak dan abah kata baiklah saya cari sendiri calon saya sebab saya yang akan kahwin dengannya, bukan mak dan abah. Namun jawapan saya, "Kalau mak dan abah tak suka macam mana?" Jawapana mereka "Buatlah sampai kami suka."

Hmmm...senanglah cerita kalau dah ada calon tapi kalau tak ada calon dan nak macam mana ceritanya?

Lagipun sebenarnya saya ni sangatlah suka dengan kisah bercinta selepas kahwin. Mungkin susah tapi tidak ada yang mustahil. Saya merasakan lebih romantik kalau begitu kisahnya. Okay. Saya ni memang sangatlah suka percintaan selepas perkahwinan. Sebab rasionalnya mudah: Kalau bergaduh banyak cara nak pujuk. Tapi kalau bercouple? Hmmm...memang tidaklah kan. Sudahlah hubungan itu (pada saya) haram lepas tu kalau bergaduh bertambahlah masalah.

Banyak kali saya utarakan hal ini kepada naqibah saya tapi mungkin kerana kesibukan dan mungkin kerana dia menyangkakan saya ni bergurau, jadi perkara ini dibiarkan begitu sahaja. Saya pula, memanglah mahu tapi tak kanlah perlu menyatakannya acap kali. Saya pun jadi malu juga. Iyalah. Saya ni baru lagi di jalan dakwah. Masih menjadi orang bawahan. Masih newbie kalau nak dibanding dengan orang lain (walaupun saya yang paling tua). Jadi terasa segan untuk diutarakan berkali-kali. Sudah ramai yang menawar diri untuk menjadi telangkai (atau orang tengah) tapi entahlah, selepas beberapa ketika semuanya senyap sahaja...Saya lagilah. Tidak mungkinlah saya bertanyakan mereka "Bagaimana dengan bantuan itu?". Akhirnya semua senyap sahaja.

Jalan saya? Saya doa sahajalah kepada Dia sebab hanya kepadaNya saya mengadu. Namun begitu, saya manusia biasa yang lemah. Saya perlu berbicara dan mendengar bicara orang lain. Jadi mungkinlah Dia yang mengilhamkan saya untuk menulis post ini. Wallahualam...

Tapi kepada imam saya dunia dan akhirat, saya menanti kehadiran awak. <3


"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati kebesaran Allah." [51:49]

p/s: btw, tajuk post ini sebenarnya nak kata: saya teringin nak dengar perkataan itu. Bukannya saya dah ada sesiapa... >_<

1 comment:

Miss Gmah said...

Okay best giler weyh vid tuh! :))) Gile kreatif tunang die. Plus mmg pompuan tu comey pon. Ehem nnti ko nak kawen jgn lupe jemput okay. :)