Saturday, July 14, 2012

Update Terkini

Assalammualaikum...

Apa khabar semua? Apa khabar badan kita? Apa khabar iman dan jiwa kita?
Harap semuanya sihat dan bertambah mantap.

Alhamdulillah...Masih bernafas pada hari ini. Masih sihat dan dikurniakan rezeki dan masih berada di bawah cintaNya. Alhamdulillah atas semua kurniaanNya hari ini.

Bismillah...

Lama benar jari ini tidak menaip di papan kekunci komputer riba ini...Rasa rindu pula. Namun pabila jari ini ingin menaip, urusan datang bertimpa-timpa, ditambah dengan rasa malasnya...hmmm...jadi tidak terisilah blog ini. Namun rindu pula untuk menaip, apatah lagi kerinduan untuk menulis sesuatu yang bukan akademik hadir secara tiba-tiba...Mungkin kerana lusa kelas akan bermula semula. Jadi sebelum terpaksa menaip, saya kira, baiklah saya menaip sesuatu yang saya suka. 

Sudah hampir setengah tahun tidak menaip. Mungkin kerana saya ini orang yang suka bercakap dari menulis jadi pabila ingin menulis, kadang-kadang terasa buntu. Saya pula orang yang jenis ideanya tidak tetap. Jadi bertambah-tambah sukar tugas menulis. Namun semasa di sekolah rendah dan menengah dahulu, saya amat suka menulis. Pada  masa itu saya merasakan bahawa saya kreatif (hehe...fikiran yang belum matang pada masa itu), namun semangat itu saya kira agak luntur tatkala melihat penulisan teman-teman yang saya kira lebih hebat dari saya. 

Walaubagaimanapun, saya rasa semua ada logam (kehebatannya) yang tersendiri. InsyaAllah. Namun begitu, kadang kala saya merasakan bahawa pabila saya menulis, saya terasa tenang. Saya selalunya hanya akan menulis perkara yang pendek-pendek seperti puisi yang tidaklah hebat pada fikiran saya tetapi boleh menyebabkan saya merasa tenang. 

Baiklah, kita hentikan sekejap apa yang saya bicarakan ini dan teruskan kepada topik utama blog ini. 

Apa yang telah saya lalui sepajang setengah tahun 2012 ini? 

1. "anak" kesayangan 
Yeap. Saya ada anak sekarang. Anak? Tidak...Saya bukan sudah berkahwin (doakan saya ya agar jodoh saya cepat *blushing*), namun ya, saya sudah punya anak. Ish, buat suspen pula saya ini kan? Anak kucing la. hehe. Oleh kerana sepanjang musim cuti panas saya agak tertekan kerana keseorangan, jadi saya bulat tekad untuk membela seekor kucing. Ini merupakan kali pertama saya membela kucing jadi agak gementar untuk membelanya, namun, alhamdulillah, bolehlah dikatakan berjaya.

Sesungguhnya, membela anak kucing amatlah menduga dan menguji saya. Tambahan pula anak saya ini sangatlah aktif dan pada awalnya macam-macam dugaan yang saya dapat. Sabar memang merupakan salah satu dari perkara yang Dia uji untuk membela haiwan yang manja ini. 

Hingga kini saya masih lagi diuji dengan kesabaran. Namun begitu, teringat pula ayat-ayat cintaNya mengenai kesabaran iaitu;

"Maka bersabarlah kamu dengan sabar yang baik" (70:5)

Sabar ini besar nikmatnya dan sabar disebut berkali-kali dalam al-Quran. Allah juga menyukai orang yang sabar. Namun begitu, sabar ini sangatlah sukar untuk dilaksanakan. Tetapi, ianya tidak mustahil. Jadi muhajadah kita pada hari ini? Marilah kira bersabar dengan sabar yang baik. Yosh!

Okay...Mari saya bercerita sedikit tentang anak saya yang lasak ini.

Namanya Onyx dan sekarang dia berusia hampir 5 bulan. Warnanya kelabu keputihan dan badannya panjang. Beratnya kini baru 3.57kg. Ringan kan? Mungkin kerana dia sangat aktif, jadi beratnya agak susah untuk naik walaupun makannya amatlah banyak. Gambarnya?




Kacak kan? Dia sangatlah comel dan sejak akhir-akhir ini, lasaknya makin kurang dan manjanya bertambah-tambah. Mungkin kerana dia sudah semakin matang. Jadi makin manja pula jadinya. 

Hmm...matapun sudah makin berat kerana sekarang sudahpun masuk tengah malam. Jadi baiklah saya berehat sejenak sebelum menyambung hari keesokannya jika saya masih diberikan peluang untuk bernafas lagi. 

InsyaAllah saya akan cuba sambung cerita saya sepanjang ketiadaan saya selama hampir enam bulan di blog ini. 

Sehingga kita ketemu lagi insyaAllah dan marilah kita cuba bersabar kerana "...Allah beserta orang-orang yang sabar" (6:88)

InsyaAllah.

No comments: