Saturday, December 10, 2011

Kenapa, Mengapa...

Salam...

Alhamdulillah masih dikurniakan nikmat kehidupan oleh Allah s.w.t. di dunia ini. Alhamdulillah kerana masih sihat tubuh badan, masih mampu beribadah kepadaNya. Alhamdulillah kerana masih diberi kesempatan untuk meminta keampunan darinya. Alhamdulillah kerana masih ada apa yang kita ada hari ini.

Sudah lama tarbiyyah dan bulatan gembira ditinggalkan, semakin kering hati ini, makin tegar, makin sukar untuk mengingatNya. MasyaAllah...Astagfirullah...Harapnya perasaan ini akan pudar, akan hilang. Ya Allah, tetapkanlah hati ini dijalanMu, kuatkanlah hati ini untukMu, berilah kekuatan Hercules dan Superman agar jiwa ini tetap di sisiMu.

Di kala hati masih mencari sinar iman yang bercahaya bak suria yang gemilang, bergemerlapan laksana ribuan bintang di langitNya, kaki ini kadang2 lemah dan longlai menongkah arus ujianNya. Kadang kala, kekuatan yang dicari tidak dijumpai; dikaburi dengan keindahan dunia. Kadang-kadang, kekuatan yang diberiNya dilupakan kerana sibuknya dengan perkerjaan duniawi. Astagfirullah...kerdil dan lemahnya hambaMu.

Ya Allah, ampunkanlah kekhilafan hambaMu. Sungguh aku sebagai manusia sering melakukan kesilapan. Berulang kali bertatih menuju ke jalanNya, acap kali tersadung dan jatuh di jalan ini namun ya Allah, Kau peganglah hati ini agar sentiasa menjadi milikMu.

Sebenarnya, tadi melihat-lihat blog post yang lama dan terdetik di hati, mungkin ada yang membaca blog ini dan melihat entri-entri yang lepas yang masih berada di dalam blog ini dan tidak dibuang. Mungkin ada yang bertanya, masih banggakah dengan jahiliyyah yang lampau? Masih belum mahukah untuk melepaskannya pergi? Kenapa masih ada? Kenapa tidak dibuang?

MasyaAllah...kenapa dan mengapa ya? Hmmm...mungkin kerana perlu diberi peringatan berkali-kali bahawa itu adalah jahiliyyahku yang dahulu dan aku tidak bangga dengannya. Mungkin kerana aku perlu sentiasa melihat ke masa silamku dan berusaha agar tidak melakukan yang sama. Ianya kerana manusia mudah lupa, aku mudah lupa jadi aku perlu senantiasa diingatkan.

Namun bukanlah aku berkata di sini bahawa semua itu sesiapa yang masih berada di tempatku dahulu adalah tidak baik. Siapalah aku untuk menghakimi, siapalah aku untuk menuding jadi sedangkan aku masih lagi mencari-cari dan mencuba menggapai sinar Ilahi. Jadi tidaklah mungkin aku merasakan diriku sempurna dan sebaik yang lain. Tidaklah aku mampu berkata demikian. Aku masih lagi mencuba. Namun aku juga berharap semua yang aku sayangi akan mendapat apa yang aku dapat kerana aku tidak mahu sunyi, seorang di jalan ini. Memang, ramai lagi yang bersamaku namun, aku manusia biasa; sayangku padamu masih kuat. Aku masih memerlukanmu wahai sahabatku. Pimpinlah tanganku kerana akan aku genggam erat tanganmu di jalan ini. Aku masih menantimu sahabatku...kerana hati ini sayang, hati ini cinta akan kamu.

Jadi mengapa aku masih mencuba? Kenapa aku kisah? Jawapannya ialah kerana aku sayang, kerana aku cinta sama kamu. Kerana itu aku akan menunggu. Kerana itu aku masih mencuba.

Sayang kamu.

No comments: