Friday, November 21, 2014

Freefall Towards Allah...dan bagaimana Dia menyambutku ke dalam cintaNya

بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ 

Bismillahirrahmanirrahim...
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Ar-Rahman, Ar-Rahim...

Tahukah anda betapa hebatnya kalimah ini? Pernahkah terfikir mengapa Allah mengulang kalimah ini berkali-kali di dalam surat cintaNya (baca: al-Quran)? Ya Allah, hati ini Allah ingin basahkan sebasah-basahnya hari ini.

Saya tidak pasti samada saya mampu meneruskan penulisan tanpa menangis mengenang kejahilan diri. Hari ini, Allah mahu saya merasakan betapa hebatnya cintaNya pada hambaNya. Saya rasa seperti hampir pecah hati saya dengan perasaan kasih Allah sehingga saya merasakan jika saya tidak dapat meluahkannya, akan runtuhnya empangan dalam dada saya dan saya sendiri akan lemas kerana tiada sumber untuk melepaskannya pergi. Jadi oleh kerana itu, saya akan cuba memberikan perasaan saya pada harini kepada pembaca yang ada walaupun mungkin hanya sedikit.

Minggu ini saya kira agak panjang buat saya. Setelah seminggu yang lepas tidak berbuat apa-apa kerana Minggu Aktiviti di sekolah (saya bakal guru Bahasa Inggeris di MRSM InsyaAllah), minggu ini datang dengan cabaran mental dan deraan jiwa untuk saya. Saya rasa lemas dan tertekan. Di sini saya kongsikan sedikit tentang tekanan saya agar pembaca dapat memahami dari mana datangnya perasaan melimpah dan membuak yang Allah hadirkan untuk membuktikan sayangNya pada saya.

Minggu ini, setelah 'penat' berfikir aktiviti untuk dilakukan dengan kelas yang telah saya pilih sebagai 'anak angkat' saya sepanjang praktikum, saya didatangi dengan cabaran untuk melakukan sesuatu yang berbeza. Mentor saya telah meminta saya mengajar dan menghabiskan satu silibus dalam masa 2 minggu. Saya tertekan dengan permintaannya. Ianya kerana saya suka belajar sastera dan target saya pada anak kelas saya adalah supaya mereka meminati sastera kerana rata-rata pelajar tidak minat dengan perkara ini.Saya tertekan kerana saya telah memikirkan pelan mengajar yang saya kira gempak tidak dapat dilaksanakan. Sementelah itu, saya diminta mengajar penulisan dan tatabahasa (baca: grammar) yang memang bukan menjadi kekuatan saya. 

Satu lagi saya tertekan kerana saya merasakan berseorangan dalam gerabak dakwah yang pada saya kadang seperti ETS dan kadangnya seperti KTM. 

Pabila semua perkara menyesakkan dada, kepada siapa lagi boleh saya mengadu kalau bukan Dia? Namun begitu, lemahnya saya sebagai manusia...Tindakan pertama saya adalah menelefon akhwat dan membuat sesi curahan hati dengannya atas semua perkara ini. Dia amat membantu. Namun begitu, hati saya runsing. Saya masih sedih. Seolah tidak selesai walaupun hampir segelen (baca:berliter-liter) air mata saya tumpahkan dalam sesi perbualan telefon itu. Rupanya Allah hendak saya menangis mengadu padaNya juga. Oleh itu, dengan hati yang hiba, saya adukan padaNya perasaan hati saya. Saya banjirkan tikar sejadah tatkala saya berjumpa (baca: dating) denganNya. Saya menjadi tidak malu, tidak segan-silu meminta itu dan ini; ibarat anak kecil yang menunjuk sana -sini di kedai alat mainan kepada ibu yang sedang sabar melayani.  

Dan ya Allah, betapa saya amat dilayani Allah hingga saya lesu dalam dakapannya malam itu. Penat saya mengadu hingga Dia hadirkan tidur yang tenang buat saya di hamparan kasih sayangNya. Allah...malam itu saya tidur dengan nyenyaknya selepas semua di dada telah saya hamburkan kepadaNya. 

Esoknya, hati saya lebih tenang. Namun begitu masih banyak yang bermain di benak saya. Saya masih merasakan bebannya untuk melaksanakan tugasan yang diberi. Jiwa saya membentak dan gelisah. Dan sekali lagi Allah hadir menenangkan diri. Dia menghantar naqibah saya dan sekali lagi, saya tewas dengan kelemahan diri. Saya menangis dan bercerita kepada naqibah saya. Nasihat naqibah saya, ukhwah sangat penting dalam gerabak dakwah yang panjang. Tanpa ukhwah dan akhwat (baca: saudara perempuan islam yang ikut tarbiyah) sebagai pendokong, gerabak ini akan lemah tidak bermaya. Jadi katanya, berceritalah dengan akhwat walaupun sekecil perkara dan jangan malu bertanya dan berghadaya (baca: curahan hati) dengan semua. Selepas itu Allah hadirkan seorang lagi akhwat selepas sesi curhat (baca: curahan hati) dengan naqibah saya dan dengan akhwat ini, saya mengongoi ibarat anak kecil. Sudah bertahun tidak menangis seperti itu dan pada yang baru mengenali diri, sudah pasti sangat terkejut dengan tindakan ini. Saya pada zahirnya kelihatan sangat kuat dan tabah namun hati seorang daie, hati seorang muslim sangat sensitif; penuh dengan perasaan.Oleh itu perbuatan saya mengejutkan akhwat ini dan setelah saya menangis semahunya,

Dalam kekalutan perasaan yang menyerang ibarat machine-gun yang tidak berhenti, saya lepaskan diri kepada perasaan. Pada ini, kukira Allah menyebabkan saya menjadi sedemikian rupa. 

Namun, itulah cintaNya Dia padaku. CintaNya yang mengerti bahawa saya; hambaNya yang lemah ini tidak mampu hanya mengadu padaNya. Saya yang senantiasa menanti seorang hamba buat pengubat jiwa. Jadi Dia hadirkan satu-persatu mahklukNya, hingga saya selesa dan nyaman dipelukan cintaNya. Hingga saya dibuai kasihNya yang tidak berbelah bahagi. Di sini, saya melihat hebatNya Dia dalam meneliti aspek kehidupan mahklukNya. Di mana Dia senantiasa faham akan keperluan kita. Nah...di mana lagi bolehku lepaskan jiwa. Menanti sepenuh jiw pada Dia yang mencipta. PadaNya saya bebaskan cinta, untuk free fall ke arahNya dan tahu Dia akan ada, menyambutku penuh makna.


P/S: This is way overdue. Finally it is out. 

No comments: